IBA Rautaperse kestotesti pyörä

Ajossa käytettävä pyörä on Honda ST 1100 PanEuropean. Pyörä luokitellaan matkapyöräksi ja sijoittuu Hondan mallistossa raskaaseen sarjaan. Raskaassa päässä on GoldWIng ja kevyempi NT 700 Deuville. Pyörässä on nelisylinterien V4 moottori ja kardaaniveto. Vakiovarusteena taka- ja sivulaukut. Pyörää pidetään erittäin kestävänä ja siitä osoituksena meilläkin kerhossa useampi yli 100 000km ajettu pyörä.

Technical data:

Motor Liquid cooled 4-stroke, 8-valve. DOHC 90 degr. V-4
Cc 1084 cc
Zylinder 73 x 64.8 mm
Compression rate 10:1
Max power 74,6kW/7500
Max torque 111Nm/6000
Ignition system Solid-state Digital
Carburetion Four 34.5 mm downdraft CV
Start Electrical
Gears 5-speed
Length 2285 mm
Width 835 mm
Height 1393
Axels 1555
Seat height 800 mm
Brakes, front 2 x 296 mm disc
Brakes, rear 296 mm disc
Suspension, front 41 mm teleskooppi joustomatka 150 mm
Suspension, rear Yksi iskunvaimennin 120 mm joustomatka
Tires, front 110/80V18
Tires, rear 160/70V17
Fuel capacity 28 L
Weight 312 kg
Sales price


IBA -ajojen historia

Ajojen ja yhdistyksen historiaa

SaddleSoren historiaa

Iron Butt Associationin yhdysvaltalaisilta sivuilta suomennettu

"Ennen vuotta 1993 Iron Butt Association ei hallinnoinut 1000 mailia vuorokaudessa -ajoa. Siihen asti ohjasimme ajajat muiden järjestöjen puoleen. Valitettavasti se osoittautui toisinaan virheeksi. Joissakin tapauksissa järjestöt, jotka ilmoittivat järjestävänsä ajoja, eivät sitä tehneet ja toiset rahastivat ajajia eivätkä koskaan toimittaneet luvattuja tunnustuksia.

Vaikka Iron Butt Associationin tarkoitus ei koskaan ollutkaan isännöidä 1000 mailia vuorokaudessa -ajoja, sitä pyytävien kirjeiden määrä horjutti kantaa. Sen vuoksi suostuimme isännöimään omaa muunnelmaamme 1000 mailia vuorokaudessa -ajosta, nimeltään SaddleSore 1000 (1000 mailia eli reilut 1600 km 24 tunnissa) ja BunBurner 1500 (1500 mailia eli reilut 2400 km 36 tunnissa) sekä BunBurner Gold (1500 mailia 24 tunnissa).

Ennen kuin aiot suorittaa mitään näistä ajoista haluamme kertoa hyvin lyhyesti niiden alkuperästä. Saddlesoren ja BunBurnerin aloitti Kaliforniassa California Motorcycle Touring Association (CMTA). Sekä alkuperäinen Saddlesore että BunBurner olivat määrätyllä reitillä tehtyjä ryhmäajoja. Vuosien kuluessa tuhannet innokkaat, jotka eivät voineet voida tehdä vuosittaista matkaa Kaliforniaan, taivuttelivat Les Martinia, CMTA:n pyörittäjää, tarjoamaan ajoa, joka olisi tehtävissä lähellä heidän kotejaan. Les myöntyi mieluusti monien motoristien vaatimuksiin ja muokkasi ajoa. Vuonna 1993 Les vetäytyi sivuun ja luovutti SaddleSore 1000 ja BunBurner -tapahtumat Iron Butt Associationille.

Toivomme, että voimme jatkaa sen ajon laatua ja perinteitä, jolle Les Martin omisti niin monta vuotta elämästään. Jos tapaat Lesin, muista kiittää häntä!

Suorittajat saavat kunniakirjan, Iron Butt Associationin pinssin sekä muovisen rekisterikilven alustan, jossa on logomme "Iron Butt Association - World's Toughest Riders" Jos saat oikealla tavalla yhdistymään sisun ja henkisen tahdon suorittaa jonkin näistä ajoista, olet ansainnut kunniakirjan!

Michael Kneebone
Presidentti
Iron Butt Association

Iron Butt Rally 2013

 

Tulossa suuri Iron Butt vuosi, sillä Iron Butt Rally ajetaan jälleen vuonna 2013!

Mistä oikein on kysymys? 

"Seikkailu alkoi kun sain sähköpostin rallipäälliköltä ..." (Philip Weston)

Lue lisää...

IBA Finlandin historia

Miten yhdistys syntyi?

Amerikkalainen "emoyhdistys" Iron Butt Association on alun perin syntynyt Iron Butt Rally -nimisen pitkänmatkan ajotapahtuman ympärille. Tätä yhdentoista päivän mittaista ajoa on järjestetty vuodesta 1984 lähtien. Varsinainen IBA organisoitui 1990-luvun alussa ja alkoi rekisteröidä pitkiä ajomatkoja. Ajan mittaan näitä rekisteröitäviä luokituksia on tullut lisää ja ne löytyvät yhdistyksen sivuilta osoitteesta www.ironbutt.com. Suureksi "järjestöksi" IBA on kasvanut yhtä jalkaa internetin yleistymisen kanssa, sillä sitä kautta tieto ajosuorituksista on levinnyt laajalle ja ajajalistat ovat kaikkien nähtävillä. Nyt (keväällä 2005) rekisterissä on lähes 20000 nimeä ympäri maailmaa. Valtaosa ajajista on Yhdysvalloista, sen jälkeen suurimmat ryhmät tulevat Kanadasta ja jostakin merkillisestä syystä Suomesta.

Suomeen IBA tuli varsin hiljaisesti vuonna 1997. Se vuoden keväällä tämän tekstin kirjoittaja sattui törmäämään netissä IBA:n sivustoon ja otti yhteyttä "järjestöä" koko sen toiminnan ajan johtaneeseen Mike Kneeboneen. Kun tämä vahvisti käsitykseni siitä, että rekisteröitävän ajon voi tosiaan suorittaa missä päin maailmaa vaan niin päätin yrittää SS1000-ajoa heti kesän koittaessa. Perusreitti Lahti - Oulu - Rovaniemi - Kemijärvi - Kuusamo - Lahti sujui kauniissa kesäsäässä kommelluksitta. [Lue Matkakertomus]

Kovin laajaa innostusta tämä ei vielä herättänyt, sillä vei jokseenkin tasan kaksi vuotta ennen kuin Suomessa rekisteröitiin seuraava ajosuoritus.

Kirjoitin talvella 1998-99 MP69:n lehteen pienen jutun IBA-ajoista ja ehkä se johti siihen, että kesän 1999 jälkeen amerikkalaisten sivustosta löytyivät jo seuraavat suomalaisnimet (ajamisjärjestyksessä): Sani Mikko, Salonen Torsti, Mäkinen Paavo, Rantanen Pepe, Niiranen Jouni, Sauvola Simo, Hamunen Mikko, Honkanen Harri, Viemerö Jorma ja Länsikallio Lauri. Kesällä 2000 meistä viisi kohtasi Kontio-rallissa ja pienen juttutuokion jälkeen päätimme perustaa oman yhdistyksen ja pyytää amerikkalaisilta oikeuden käyttää heidän nimeään omassa yhdistysnimessämme. Perustava kokous pidettiin saman tien ja myötämielisyys amerikkalaisten taholta oli ylitsevuotavan ystävällistä.

Ylivoimaisesti tärkeimmäksi toimintamuodoksi vakiintui heti alusta lähtien ajosuoritusten tarkastaminen ja hyväksyminen. Yhdistyksen perustamisen jälkeen tieto ajosuoritusten rekisteröinnistä levisi nopeasti, jopa niin nopeasti ja laajalle, että vapaaehtoisvoimin tehty tarkastustyö kesti joinakin vuosina talveen asti. Vuoden 2014 lopussa on IBA Finlandin listalla yli 7600 hyväksyttyä ajoa ja ajajia yli 3840. Huippuvuosi tähän asti on ollut 2013 jolloin hyväksyttiin  830 ajoa.

Suomessa tarkastetaan ja voidaan hyväksyä kaikkia amerikkalaisen emoyhdistyksen maili- tai kilometripohjaisia ajoja sekä eräitä Suomessa ideoituja kiinteitä ajoja. Näitä ovat SS1000 Finland, BB1500 Finland, SS2000 Finland, SS3000 Baltic sekä Nordkapp - Gibraltar 72.

Mikko Sani


Perustamiskokouksen 8.7.2000 osanottajat.
Vasemmalta: Torsti Salonen, Mikko Sani, Pertti Rantanen, Paavo Mäkinen ja Lauri Länsikallio.

Iron Butt Rally on yhä "suuri tanssi"

"Moni asia on muuttunut kuluneen vuosikymmenen aikana, sitten vuoden 2001 Iron Butt Rallin. Kuitenkin suoritettuani juuri toisen IBRallin, ainakin yksi asia on muuttumaton; IBR on yhä ”suuri tanssi”, ylivoimaisesti paras pitkän matkan moottoripyörä tapahtuma maailmassa... (John Harrison)

Lue lisää...