Erityisohje: SS5000K

Näiden erityisohjeiden lisäksi on noudatettava Iron Butt Associationin ajojen yleisiä sääntöjä.

  • Vähintään 5000 km kolmessa vuorokaudessa (72 h)
  • Ajossa ei ole perinteistä vuorokausisääntöä
  • Ajon aikana on kuitein todistamalla pidettävä yhteensä vähintään 6 h lepotaukoa
    • Todistaminen tapahtuu niin, että lepotauon jälkeen otetaan kuitti samasta paikasta kuin lepotauolle mentäessä
    • Kuitin ei tarvitse olla polttoainekuitti
    • Taukoa on pidettävä vähintään 2 h yhtäjaksoisesti, muuten sitä ei lasketa taukoajaksi
  • Taukoa saa alkaa pitää, kun ajoa on ajettu vähintään 500 km, ja yhteensä 6 h taukoaikaa on oltava pidettynä 500 km ennen ajon päättymistä

  • Mahdollisen lauttamatkan aika suoritettu lepo hyväksytään lepotauoksi jos se muutoin vastaan tämän ajon sääntöjä
  • Ennen ajamista on oltava hyväksyttävästi suoritettuna ainakin SS2000, SS2000F tai BB3000 Gold.

 

Erityisohje: SS1000 Finland

Näiden erityisohjeiden lisäksi on noudatettava Iron Butt Associationin ajojen yleisiä sääntöjä.

VAROITUS: Tämä on selkeästi vaativampi kuin pelkkä SS1000, sen vuoksi tätä ei suositella ensimmäiseksi ajoksi.

PARASTA SUOMESTA  SS1000 Finland –ajon säännöt

SS1000 Finland on erikoisajo, jonka reittiin on sisällytetty palasia Suomesta parhaimmillaan ja sen ajo tutustuttaa Rautaperseet edustusreittiä pitkin Suomalaisuuden juurille.
Reittiin sisältyy 4 kpl pakollisia käyntikohteita:
• Suomalainen sisu ja taipumaton luonne – Raatteentie, Suomussalmi
• Tuhansien järvien maa – Olavinlinna, Savonlinna
• Koti, uskonto ja isänmaa – Turun tuomiokirkko
• Lappi ja tunturit – Isosyöte, Pudasjärvi

sekä 4 kpl seuraavista kuudesta valinnaisesta käyntikohteesta
• Sauna – Hämeenkyrön talviuimareiden savusauna (Suomen paras sauna 2009), Kyröskoski
• Joulupukki ja napapiiri – Joulupukin pajakylä, Rovaniemi
• Demokratia, oikeus ja päättäväisyys – Eduskuntatalo, Helsinki
• Talviurheilu – Puijon mäki ja torni, Kuopio
• Meri – Vaasan satama
• Historia – Porvoon tuomiokirkko tai ns. pikkukirkko

Perussääntö
Ajon perussääntönä on SS1000–ajo, eli 1000 mailia 24 tunnissa. Matka todistetaan polttoaine-, ostos- tai pankkiautomaattikuiteilla. Ajetun matkan pituus lasketaan kuittipisteiden mukaan ajotarkastusohjelman lyhintä reittiä käyttäen.

Erityissäännöt eli käyntikohteet
SS1000 Finland–ehto täyttyy, kun kuljettaja esittää em. kuittien lisäksi valokuvat kaikista pakollisista ja valitsemistaan valinnaisista käyntikohteista. Käyntikohdekuva on otettava siten, että kuvassa näkyy kuljettajan käyttämä moottoripyörä ja mainittu kohde. Epäselvyyksien välttämiseksi suositellaan sellaista kuvakulmaa, jossa myös moottoripyörän rekisterinumero olisi luettavissa. Valokuvaa ei voi korvata samasta paikasta otetulla ostoskuitilla.
Ajettu matka lasketaan kaikissa tapauksissa edellisessä kohdassa mainittujen kuittien perusteella eli käyntikohde ei ole kuittipiste ellei siitä ole erikseen kuittia.
Käyntikohteissa, joista ei ole saatavilla kuittia, kuten Eduskuntatalo, voi kuitin on ottaa lähistöllä sijaitsevasta huoltoasemalta tai kaupasta. Tällöin kuittipisteen ja käyntikohteen välinen matka ei sisälly ajosuoritukseen.

Joissakin käyntikohteissa kuitin voi saada itse kohteesta niiden aukioloaikana ja ko. kuitin voi esittää tarkastukselle, jolloin matka lasketaan ko. kuitin perusteella. Esimerkkinä tällaisesta kohteesta on Raatteentie Suomussalmella, josta voi saada kuitin Raatteentien alkupäässä olevasta Raatteenportti–matkailukeskuksesta sen aukioloaikoina.
Käyntikohteesta ei siis ole välttämätöntä ottaa kuittia, mutta käyntikohdekuva on aina otettava.

Esimerkkejä kuvakulmista kohteissa:
• Raatteentie, kuva matkailukeskus Raatteenportista, joka sijaitsee ihan museotien 9125 eli Raatteentien alussa 
• Olavinlinna, kuva kaupunginpuoleiselta pysäköintipaikalta
• Turun tuomiokirkko, kuva kirkon edustalta
• Isosyöte, kuvaan hotelli Isosyöte tai Syötteen matkailun rakennus
• Sauna, kuva Hämeenkyrön talviuimareiden savusauna edustalta
• Joulupukki ja napapiiri, kuva pajakylän infotaulun edustalta
• Demokratia, oikeus ja päättäväisyys, kuva Eduskuntatalon edustalta
• Talviurheilu, kuva Puijon torni tai hotelli Puijon majan edustalta
• Meri, kuva satamaterminaalin edustalta
• Historia, kuva Porvoon tuomiokirkon tai ns. pikkukirkon edustalta
==> katso ohjeen lopussa olevia esimerkkikuvia !

Tietenkin kaikki muutkin kuvakulmat ovat mahdollisia, kuitenkin niin, että kuvassa näkyy selvästi kuljettajan moottoripyörä ja kohde.

Materiaalin toimitus ajotarkatukseen
Ajon tarkastusta varten ajotarkastukseen on toimitettava:
• Lomakkeet ja kuitit kuten normaalissa SS1000–suorituksessa
• Valokuvat paperikuvina tai sähköpostilla
• Sähköisessä muodossa olevat kuvat on nimettävä niin, että nimestä käy selvästi ilmi kohde
• Jos kuvat toimitetaan sähköpostilla, pitää niiden tiedostokoko olla n. 200-300 kb / kpl (ei siis suoraan kamerasta ladattuja useiden megabittien kuvia)
• Sähköpostiosoite on Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. , viestin saatteeseen selvästi tiedot lähettäjästä



Vinkki: tarkista kuinka kaukaa pitää kuva ottaa että kohde näkyy kunnolla => sen jälkeen siirrä pyörä samaan paikkaan ja ota siitä kuva niin että pyörä näkyy. Näin tehden pyörä näkyy kuvassa isona eikä pienenä piperryksenä ison kohdekuvan alalaidassa.

Eduskunta
Eduskuntatalo


Turun Tuomiokirkko


Vaasan terminaali


Iso-Syöte


Raatteentien alku


Puijo Kuopio


Olavinlinna Savonlinnassa


Porvoon Tuomikirkko

Erityisohje: BB1500 Finland

Näiden erityisohjeiden lisäksi on noudatettava Iron Butt Associationin ajojen sääntöjä.

Huomaa, että tämän ajon saa suorittaa vasta sen jälkeen, kun on hyväksytysti suorittanut ainakin Saddle Sore 1000- tai 1600K-ajon.

Tavoite

Ajetaan Iron Butt Associationin normaali Bun Burner 1500 -ajo eli vähintään 1500 mailia (2414 km) 36 tunnissa siten, että ajoreitti kulkee kaikkien Manner-Suomen 19 historiallisen maakunnan pääkaupungien kautta.

Reitti

Ajoreitti ja siihen sisältyvien kaupunkien järjestys on vapaa eli ajaja voi suunnitella sen haluamallaan tavalla ja ajon voi sekä aloittaa että lopettaa millä paikkakunnalla tahansa. Ainoa ehto on, että ajon aikana jokaisesta maakuntapääkaupungista hankitaan polttoainekuitti, pankkiautomaattikuitti tai vastaava tosite, josta käy ilmi paikkakunnan nimi, päivämäärä ja kellonaika. Manner-Suomen historialliset maakuntapääkaupungit ovat aakkosjärjestyksessä:

  • Helsinki - Uusimaa (1)
  • Hämeenlinna - Kanta-Häme (16)
  • Joensuu - Pohjois-Karjala(6)
  • Jyväskylä - Keski-Suomi (14)
  • Kajaani - Kainuu (8)
  • Kokkola - Keski-Pohjanmaa (11)
  • Kouvola - Kymenlaakso (3)
  • Kuopio - Pohjois-Savo (7)
  • Lahti - Päijät-Häme (15)
  • Lappeenranta - Etelä-Karjala (4)
  • Mikkeli - Etelä-Savo (5)
  • Oulu - Pohjois-Pohjanmaa (10)
  • Pori - Satakunta (18)
  • Porvoo - Itä-Uusimaa (2)
  • Rovaniemi - Lappi (9)
  • Seinäjoki - Etelä-Pohjanmaa (13)
  • Tampere - Pirkanmaa (17)
  • Turku - Varsinais-Suomi (19)
  • Vaasa - Pohjanmaa (12)

Varmista että valitsemasi reitti on riittävän pitkä. Kuntaliitosten johdosta on mahdollista että reitti jää alle 1500 mailin.

Esimerkki

Oikealla olevassa kartassa on yksi mahdollinen esimerkkireitti, jonka pituus on 2470 kilometriä eli 1535 mailia. Yllä olevassa kaupunkien luettelossa nimen perässä oleva numero viittaa kartalla punaisella neulalla merkittyyn kohteeseen. Reittipisteet on sopivassa kohdassa olevia huoltoasemia.

Erityisohje: SS2000 Finland

Näiden erityisohjeiden lisäksi on noudatettava Iron Butt Associationin ajojen sääntöjä.

Huomaa, että tämän ajon saa suorittaa vasta sen jälkeen, kun on hyväksytysti suorittanut ainakin Saddle Sore 1000-/1600K- tai Bun Burner 1500-ajon.

Tavoite

Ajetaan Iron Butt Associationin normaali Saddle Sore 2000 -ajo eli kaksi perättäistä 24 tunnissa suoritettavaa vähintään 1000 mailin pituista ajoa, yhteensä vähintään 2000 mailia (3218 km) 48 tunnissa. Ajoreittiin tulee sisältyä käynti Suomen kiinteiden yleisten tieyhteyksien päässä olevalla eteläisimmällä (Hanko), pohjoisimmalla (Nuorgam), läntisenä (Raippaluodon Söderudden, Klobbskatin kalasatama) ja itäisimmällä (Ilomantsin Möhkö) paikkakunnalla.

Reitti

Ajoreitti ja siihen sisältyvien ääripaikkakuntien järjestys on vapaa eli ajaja voi suunnitella sen haluamallaan tavalla ja ajon voi sekä aloittaa että lopettaa millä paikkakunnalla tahansa, mutta aloitus- ja lopetushuoltoaseman on oltava sama.. Lyhin mahdollinen ajoreitti on esitetty oheisella kartalla. Sen mukaiset ääripaikkakuntien välimatkat ovat: Hanko-Möhkö 629 km, Möhkö-Nuorgam 1082 km, Nuorgam-Klobbskat 1050 km, Klobbskat-Hanko 481 km eli yhteensä 3242 km (2015 mailia). Ajon voi suorittaa mitä muuta reittiä tahansa, mutta kaikissa tapauksissa reitin on täytettävä Saddle Sore 2000 -ajon suoritusehto eli se on ajettava kahtena vähintään 1000 mailin (1609 km) pituisena ajona, joista kumpikin suoritetaan oman 24 tunnin ajanjaksonsa sisällä. Suoritus on siten järkevää suunnitella siten, että ensimmäisen noin 18-20 tuntia kestävän 1000 mailin ajon jälkeen pidetään 8-10 tunnin lepotauko ja toinen 1000 mailin ajo suoritetaan sen jälkeen. Toisen ajon saa aloittaa aikaisintaan, kun 24 tuntia on kulunut ensimmäisen ajon aloittamisesta ja toinen ajo on lopetettava viimeistään, kun 48 tuntia on kulunut ensimmäisen ajon aloittamisesta. Lepotauon voi pitää missä ajoreitin kohdassa tahansa, mutta reitin ja sen aikatalun suunnittelussa on otettava huomioon se, että ennen ja jälkeen tauon on ajettava vähintään 1000 mailin pituinen reitin osuus.

Huomattavaa ajon dokumentoinnista

Ajoreitti dokumentoidaan samalla tavalla kuin Iron Butt -ajot yleensä eli ensisijaisesti polttoainekuittien avulla. Molemmista ajovuorokausista on pidettävä erillistä ajopäiväkirjaa.

HUOM! tarkasta vierailukohteiden aukioloajat aina ennen ajosuoritukseen lähtöä.

Kohdepaikkakunnilla käynnit dokumentoidaan seuraavasti:

Hanko
Normaali tankkauskuitti joltakin kaupungin huoltoasemalta. Hangossa on käytävä Hankoniemellä asti (Hangon keskustaajaman alueella), Lappohjan kylästä otettu kuitti (18 km ennen Hangon keskustaa) ei riitä käynnin todentamiseksi.

Raippaluodon Söderudden, Klobbskatin kalasatama
Ei tankkausmahdollisuutta, vaan todistus käynnistä saadaan sataman lähellä sijaitsevasta Cafe & Restaurant Compassista. Todistuslomakkeen saa alinna olevasta linkistä. Yrityksen kanssa on sovittu todistamisesta. Aukioloajat kannattaa varmistaa puhelimitse (06) 352 6395 tai sähköpostitse osoitteesta cafe.compass(at)replot.com.

Ajajan tulee ajoa edeltävänä päivän olla yhteydessä Cafe Compassiin ja Möhköön ja varmistaa, että kohteesta löytyy todistajat käyntikohdetodistukseen tai on mahdollista saada kuitti.

Ilomantsin Möhkö
Ei tankkausmahdollisuutta, vaan kulmapistetodistuksen käynnistä saa Savottakahvila Möhkön Mantasta aukioloaikoina. Tarkista aukiolo puhelimitse numerosta 040-861 6373. Todistuslomakkeen saa alinna olevasta linkistä. Yritysten kanssa on sovittu todistamisesta. Lisätietoja ja Möhkön palveluiden yhteystiedot saa myös osoitteesta: www.mohko.net.

Nuorgam
Tankkausmahdollisuus kahdessa pisteessä kauppojen aukioloaikoina, ei automaattia. Muulloin todistuksen saa esimerkiksi Nuorgamin lomakeskuksesta sen aukioloaikoina, jotka selviävät osoitteesta: www.nuorgaminlomakeskus.fi/ Lisätietoja Nuorgamin palveluista saa myös osoitteesta: www.utsjoki.fi klikkaamalla kohtaa yritykset. Todistuslomakkeen saa alinna olevasta linkistä.

Nuorgamissa käytäessä on hyvä ottaa huomioon, että lähimmät kortilla toimivat bensiiniautomaatit sijaitsevat Utsjoen keskustassa 40 km:n päässä, eikä niistä aina välttämättä saa kuittia tankkauksesta.

Klobbskatia, Möhköä ja Nuorgamia koskeva huomautus
Mikäli käyntitodistuksen saaminen ei muuten esimerkiksi aikataulusyistä ole mahdollista, voidaan harkinnan mukaan hyväksyä myös kahden henkilön antama todistus paikkakunnalla käynnistä. Tätä varten käytetään samaa lomaketta kuin edellä mainituissa yritysten antamissa todistuksissa, joita on kuitenkin ehdottomasti käytettävä yritysten aukioloaikoina, Raippaluodon Söderuddenin kalasatamassa sekä Ilomantsin Möhkön kylässä. Nuorgamissa riittää sääntöjen mukainen kuitti mikäli se on saatavissa (kauppojen aukioloajat). Muutoin on käytettävä kohdekäyntilomaketta myös Nuorgamissa. Huom Mikäli jompi kumpi suorituksen ajovuorokausista päättyy Nuorgamiin tai alkaa Nuorgamista, on ajovuorokauden lopettamisesta ja aloittamisesta ehdottomasti oltava omat polttoainekuitit, kuten muissakin useamman vuorokauden ajosuorituksissa. Ajovuorokautta ei siis voi lopettaa eikä aloittaa kohdekäyntilomakkeella, ainoastaan polttoainekuiteilla. Todistuslomakkeen saa tulostettavaksi alinna olevasta linkistä.

Kohdekäyntitodistuksen lomake (PDF)

Viimeisin lomakepäivitys tehty 04 2017, älä käytä tätä vanhempaa lomaketta!

Ohjeiden päivitys tehty 23.4.2015

Erityisohje: SS3000 Baltic

Näiden erityisohjeiden lisäksi on noudatettava Iron Butt Associationin ajojen sääntöjä.

Huomaa, että tämän ajon saa suorittaa vasta sen jälkeen, kun on hyväksytysti suorittanut ainakin Saddle Sore 2000- , SS2000Finland - tai Bun Burner 3000 Gold-ajon.

Tavoite

Ajetaan Itämeren ympäri siten, että ajo koostuu kolmesta perättäisestä Saddle Sore 1000 -ajosta eli kolmen perättäisen 24 tunnin jakson aikana ajetaan vähintään 1000 mailia (1609 km).

Reitti

Itämeren voi kiertää kumpaankin suuntaan Suomen, Ruotsin, Tanskan, Saksan, Puolan, Liettuan, Latvian ja Viron kautta. Tanskassa on käytettävä Juutinrauman ja Ison Beltin siltoja. Ainoa pakollinen lauttamatka on välillä Helsinki-Tallinna. Suomenlahtea ei saa kiertää Venäjän kautta, sillä maan rajamuodollisuuksien arvaamaton kesto viisumikäytäntöineen on kohtuuttoman sattumanvarainen epävarmuustekijä. Lauttamatkaa odotusaikoineen (= Helsingin tankkauskuitin ja Tallinnan tankkauskuitin välinen aika) ei lasketa suoritusaikaan ,max vähennys kokonaisajasta kuitenkin enintään 5h. Lyhin mahdollinen ajoreitti ei aivan riitä Saddle Sore 3000:n suorittamiseen, joten reitin suunnittelussa on otettava huomioon riittävän ajomatkan (3 x 1609 km) täyttyminen. Ajon voi aloittaa miltä Itämeren ympärillä sijaitsevalta paikkakunnalta tahansa ja se täytyy myös lopettaa samalle paikkakunnalle.

Huomattavaa ajon dokumentoinnista

Saddle Sore 3000 Baltic dokumentoidaan muiden useampiajovuorokautisten Iron Butt -ajojen tavoin. Koko ajon aloituksesta ja lopetuksesta on oltava kahden todistajan vahvistama aloitus- ja lopetuslomake sekä normaalit polttoainekuitit. Jokaisen kolmen 'Saddle Sore 1000-osuuden' aloituksesta ja lopettamisesta on oltava päivämäärällä ja kellonajalla varustettu polttoainekuitti. Edellisen päivän lopetustankkaus ja seuraavan päivän aloitustankkaus on tehtävä samalla huoltoasemalla. Kaikista ajon tankkauksista on oltava samoin polttoainekuitit. Juutinrauman ja Ison Beltin siltojen ylityksestä on oltava kuitti, samoin laivalippu Suomenlahden ylityksestä. Kuitit ja liput liitetään ajon aikana pidettävään ajopäiväkirjaan (oma ajopäiväkirja joka 'Saddle Sore 1000-osuudelle'), johon kirjataan kaikki tankkaukset ja yli 20 minuuttia kestävät pysähdykset.

Huomautuksia

Toisen 1000 mailin etapin saa aloittaa vasta, kun ensimmäisen etapin aloituksesta on kulunut vähintään 24 tuntia. Vastaavasti kolmannen 1000 mailin etapin saa aloittaa vasta kun ensimmäisen aloituksesta on kulunut vähintään 48 tuntia. Koko ajoon saa siten käyttää korkeintaan 72 tuntia. Suomenlahden ylittävään laivamatkaan kulunutta aikaa ei lasketa siihen 1000 mailin etapin 24 tunnin aikaan, johon laivamatka kuuluu eikä ajon 72 tunnin kokonaisaikaan. Ajan vähentämistä varten on oltava polttoainekuitti sekä Tallinnasta että Helsingistä sataman välittömästä läheisyydestä.

Esimerkki: Jos olet lähtenyt Helsingistä ja saavut Tallinnaan (kiertäessäsi reitin vastapäivään), tankkaa Tallinnassa, jolloin kello pysähtyy. Helsingissä lopputankkaus ja todistajalausunnot suoritetaan samalla huoltoasemalla, jossa aloitustankkauskin on suoritettu ja ajon lopetusaika on ko. kuitissa oleva kellonaika. Ajoajaksi tulee aloitus-ja lopetustankkauksen välinen aika vähennettynä lauttamatkan ajalla (eli Tallinnan tankkauksen ja Helsingin tankkauksen välisellä ajalla). Tankkaus sekä Tallinnassa että Helsingissä tulee suorittaa sataman välittömässä läheisyydessä olevilla asemilla.

Opi toisten kokemuksista

Ajoa suunnitellessa kannattaa tutustua aiempien suorittajien ajokertomuksiin, joista tässä muutamia:


Mikko Sanin SS3000B, 2002
Torsti Salosen SS3000B, 2002
SS3000 Baltic - team Loimaa kierroksella, 2007

Pekka Aution SS3000B, 2012

 

Ajosääntö päivitetty 5.2.2015

 

 

Erityisohje: Gibraltar - Nordkapp 72


Näiden erityisohjeiden lisäksi on noudatettava Iron Butt Associationin ajojen sääntöjä.

Huomaa, että tämän ajon saa suorittaa vasta sen jälkeen, kun on hyväksytysti suorittanut ainakin Saddle Sore 2000-, SS2000 Finland tai Bun Burner 3000 Gold-ajon.

Tavoite

Ajon ideana on ajaa Gibraltarin ja Nordkappin (tai Nordkappin ja Gibraltarin) välinen matka kolmessa vuorokaudessa. Ajosuunnan ja reitin päätepisteiden välillä voi valita halunsa mukaan.

Lauttojen käyttö on sallittu väleillä Ruotsi - Tanska sekä Tanska - Saksa. Lautoilla kulunut aika lasketaan mukaan suoritusaikaan (toisin kuin SS3000 Balticissa lauttayhteys Helsinki - Tallinna).

Reitti

Ajosuunnan ja reitin päätepisteiden välillä voi valita halunsa mukaan.

Rytmitys

Ajon voi rytmittää halunsa mukaan. Ajosuorituksen jäätyä mahdollisesti syystä tai toisesta kesken tulee lopetuksen todistajien tiedot allekirjoituksineen ottaa välittömästi keskeytyksen jälkeen. Koska tässä ajosuorituksessa ei ole voimassa 24h sääntö, niin suorituksen mahdollisesti keskeytyessä voidaan maksimissaan (mikäli on toimittu keskeytykseen asti sääntöjen mukaisesti) hyväksyä seuraavat ajosuoritukset: BB1500, BB2500K, BB3000K tai SS5000K.

Dokumentointi

Ajon pohjoinen pää on Nordkappin niemi ja joko lähtö tai lopetus on todistettava kuitilla ja todistajalomakkeella.

Huomaathan että lähin huoltoasema (myös kortti/seteliautomaatti) sijaitsee Honningsvågin kylässä noin 31 km ennen Nordkapin niemeä. Mikäli aloituspisteesi on Nordkapp, voit myös tankata tankkisi täyteen lähtöä edeltävänä vuorokautena. Tämä tulee kyseeseen erityisesti silloin jos olet majoittunut lähemmäs lähtöpistettä esimerkiksi Skarsvågin tai Kamøyæren kylään. Mikäli olet majoittunut Honningsvågiin voit toki suorittaa lähtötankkauksen aloittaessasi siirtymistä lähtöpisteeseen Nordkapin niemelle. Kummassakin tapauksessa on tärkeää säilyttää tämä aloitustankkauskuitti. Luonnollisestikin virallinen ajomatka- ja aika lähtee liikkeelle Nordkapista saadun kuitin perusteella. Mikäli Nordkapp on ajosi lopetuspiste, suorita lopetustankkaus Honningsvågissa ja aja sen jälkeen Nordkapin niemeen jossa suoritus päättyy sieltä saatuun kuittiin. Huomioi Nordkapin niemen aukioloajat kuitin saamiseksi.

Ajon eteläinen pää on Gibraltar ja lähtö sieltä on todistettava todistajalomakkeella ja kuitilla. Jos Gibraltar on lopetuspiste ja saapuminen sinne tapahtuu ruuhkaiseen aikaan päivällä ja aika on kireällä voidaan lopetuspaikaksi hyväksyä La Linea. Kuitista on selkeästi näyttävä aika ja paikka. Todistajalomake on oltava normaalisti täytetty.

Opi toisten kokemuksista

Ajoa suunnitellessa kannattaa tutustua aiempien suorittajien ajokertomuksiin:

Mikko Sanin Nordkapp-Gibraltar 72, 2007
 

Janne Auteron Nordkapp-Gibraltar 72, 2009

Pekka Aution Gibraltar-Nordkapp 72, 2013

Erityisohje: BB1500 Gold

Näiden erityisohjeiden lisäksi on noudatettava Iron Butt Associationin Finland ajojen sääntöjä.

Huomaa, että tämän ajon saa suorittaa vasta sen jälkeen, kun on hyväksytysti suorittanut ainakin Saddle Sore 1000- tai 1600K-ajon.

Tavoite

Ajetaan Iron Butt Associationin Bun Burner 1500 Gold-ajo eli vähintään 1500 mailia (2414 km) vuorokaudessa (24 h).

Reitti

Gold ajon reitti on valittava siten että on mahdollista saavuttaa riittävä keskinopeus (BB1500 Gold noin 101 km/h). Käytännössä tämä tarkoittaa ajon suorittamista moottoriteitä pitkin. Tätä ajoa ei voi toistaiseksi suorittaa Suomessa. BB1500 Gold-ajo on mahdollisia suorittaa Keski- ja Etelä-Euroopan moottoriteitä hyväksikäyttäen sekä erityisesti ajoon hyväksytyillä reiteillä Ruotsissa ja Tanskassa ajettuna. Ruotsissa on käytettävä moottoriteitä E4 ja E6. Tanskassa on käytettävä moottoriteitä E20 ja E45.Hyväksi havaittu reitti lähtee Tukholmasta ja E4 tietä kohti Tanskaa, edelleen Juutinrauman sillan, Iso-Beltin sillan kautta Jyllantiin sekä edelleen Saksaan ja takaisin Tukholmaan tai suorana reittinä kohti Keski-Eurooppaa. Ajon voidaan luonnollisestikin suorittaa myös Etelä- tai Keski-Euroopasta Tukholman suuntaan. BB1500 Gold suoritus on yhdistettävissä esimerkiksi Eurooppaan suuntautuvaan lomareissuun. BB1500 Gold em. tavalla suoritettuna on vaativa, mutta mahdollinen ajosuoritus. Gold ajoa ei voida suorittaa edes osittain Baltiassa.

Erityisohje: BB2500K Gold

Näiden erityisohjeiden lisäksi on noudatettava Iron Butt Associationin Finland ajojen sääntöjä.

Huomaa, että tämän ajon saa suorittaa vasta sen jälkeen, kun on hyväksytysti suorittanut ainakin Saddle Sore 1000- tai 1600K-ajon.

Tavoite

Ajetaan Iron Butt Associationin Bun Burner 2500 K Gold-ajo eli vähintään 2500 kilometriä vuorokaudessa (24 h).

Reitti

Gold ajon reitti on valittava siten että on mahdollista saavuttaa riittävä keskinopeus (BB2500K Gold noin 104 km/h). Käytännössä tämä tarkoittaa ajon suorittamista moottoriteitä pitkin. Tätä ajoa ei voi toistaiseksi suorittaa Suomessa. BB2500K Gold on mahdollisia suorittaa Keski- ja Etelä-Euroopan moottoriteitä hyväksikäyttäen sekä erityisesti ajoon hyväksytyillä reiteillä Ruotsissa ja Tanskassa ajettuna. Ruotsissa on käytettävä moottoriteitä E4 ja E6. Tanskassa on käytettävä moottoriteitä E20 ja E45.Hyväksi havaittu reitti lähtee Tukholmasta ja E4 tietä kohti Tanskaa, edelleen Juutinrauman sillan, Iso-Beltin sillan kautta Jyllantiin sekä edelleen Saksaan ja takaisin samaa reittiä Tukholmaan tai suorana reittinä kohti Keski-Eurooppaa. Ajon voidaan luonnollisestikin suorittaa myös Etelä- tai Keski-Euroopasta Tukholman suuntaan. BB2500K Gold suoritus on yhdistettävissä esimerkiksi Eurooppaan suuntautuvaan lomareissuun. BB2500K Gold em. tavalla suoritettuna on vaativa, mutta mahdollinen ajosuoritus. Gold ajoa ei voida suorittaa edes osittain Baltiassa.

Erityisohje: BB3000 Gold

Näiden erityisohjeiden lisäksi on noudatettava Iron Butt Associationin Finland ajojen sääntöjä.

Huomaa, että tämän ajon saa suorittaa vasta sen jälkeen, kun on hyväksytysti suorittanut Bun Burner 1500 Gold- tai Bun Burner 2500 K Gold-ajon.

Tavoite

Ajetaan Iron Butt Associationin Bun Burner 3000 Gold-ajo eli vähintään 3000 mailia (4827 km) kahdessa vuorokaudessa (48 h). Katso ajosäännöstä kohta 8 Useamman vuorokauden ajojen erityissäännöt. Toista 1500 mailin vuorokautta ei saa aloittaa ennen kuin 24 h on kulunut ensimmäisen vuorokauden aloittamisesta.

Reitti

Gold ajon reitti on valittava siten että on mahdollista saavuttaa riittävä keskinopeus (BB3000Gold noin 101 km/h). Käytännössä tämä tarkoittaa ajon suorittamista moottoriteitä pitkin. Tätä ajoa ei voi toistaiseksi suorittaa Suomessa. BB3000Gold on mahdollisia suorittaa Keski- ja Etelä-Euroopan moottoriteitä hyväksikäyttäen sekä erityisesti ajoon hyväksytyillä reiteillä Ruotsissa ja Tanskassa. Ruotsissa on käytettävä moottoriteitä E4 ja E6. Tanskassa on käytettävä moottoriteitä E20 ja E45.Hyväksi havaittu reitti lähtee Tukholmasta ja E4 tietä kohti Tanskaa, edelleen Juutinrauman sillan, Iso-Beltin sillan kautta Jyllantiin sekä edelleen Saksaan missä lepotauko jonka jälkeen paluu takaisin Tukholmaan. Ajo voidaan suorittaa suorana reittinä kohti Etelä-Eurooppaa tai myös Etelä- tai Keski-Euroopasta Tukholman suuntaan. BB3000Gold suoritus on yhdistettävissä esimerkiksi Eurooppaan suuntautuvaan lomareissuun. BB3000 Gold on erittäin vaativa, mutta mahdollinen ajosuoritus.Gold ajoa ei voida suorittaa edes osittain Baltiassa.  Muista ennen tämän suorituksen aloittamista ottaa yhteys ajokoordinaattoriin.