IBA-ajot, yleistä

IBA-ajojen tarkoitus

 Iron Butt-ajojen tarkoituksena on opettaa motoristia nauttimaan ja suoriutumaan turvallisesti pitkistä ajomatkoista, opettaa tuntemaan itseään ja omat mukavuusrajansa sekä kehittyä"normaaliajossa”työntämällä omia rajojaan kauemmas. Ajosuorituksessa opitaan tasaisen jouheva ajotapa, joka paitsi säästää pyörää, polttoainetta ja renkaita, myös kuljettajan voimia.

 

Lue lisää...

Ajosäännöt 2017

IBA FINLAND – AJOSÄÄNNÖT

Kohdat 1-7: ovat ajojen perussäännöt ja ne koskevat kaikkia ajoja.

Perusajosuoritukset: SS1000, SS1000Finland, SS1600K, SS1000 Vuosiajo, Ice Butt, Arctic Butt ja Polar Butt

Kohdat 8-10: Vaativien ja useamman vuorokauden sekä erikoisajojen säännöt

Sisällysluettelo:

1. Ennen ajoa

2. Aloitustankkaus

3. Tankkaus- ja muut kuitit ajon aikana

4. Lopetustankkaus

5. Ajon lopetuksen todistajat

6. Ajon jälkeen / Lomakkeet ja maksut

7. Ajotarkastus

8. Useamman vuorokauden ajosuoritusten erityissäännöt

9. IBAF-erikoisajojen erityissäännöt

10. Gold ja Extreme ajojen erityissäännöt

11. Ajosuoritusten vaativuustasot ja niiden pohjavaatimukset

 

Lue lisää...

Ohjeet

Näin teet IBA – ajostasi helpomman, mukavamman ja turvallisemman.

Muista että IBA ajoon kuuluu kolme yhtä tärkeää osa-aluetta Suunnittelu – Ajo – Dokumentointi

Ajotarkastusmaksut vuonna 2017: Jäsenmaksun vuodelle 2017 maksaneet 35€, Ensimmäisen ajon suorittaneet 45€ ja kaikki muut 65€. Ulkomaan ajon maksut ovat 10 € em. hintoja kalliimmat (jos yksikin kuittipiste on Suomen ulkopuolella, on ajo ns. ulkomaan ajo) ja kyytiläisen maksu vastaavasti 10 € alle kuljettajan maksun.

Lue lisää...

Mallisuorituksia

Esimerkkireittejä

RP-ajoon kuuluu kolmevaihetta, Suunnittelu, Suoritus ja Dokumentointi. Alku voi monista tuntua vaikealta ja helpottamaan aloittamista tässä on ensin ohjeet SS1000 ajon suorittamiseksi vaihe vaiheelta ja lopussa useampia valmiita reittejä ajettavaksi.

Lue lisää...

Mile Eater

MILE EATER -OHJELMA SÄÄNNÖT

    1. MILE ATER -ohjelma
      Iron Butt Association Mile Eater-ohjelma on tarkoitettu IBA Finland ry:n jäsenille, jotka ovat suorittaneet useita sertifioituja ajoja ja haluavat dokumentoida koko IBA-uraansa.
      Ohjelmassa on useita tasoja ja seuraava on aina huomattavasti edellistä vaativampi.
      Tasot ovat kansainvälisesti vertailukelpoisia, jolloin suomalaisten ajajien kykyä ja osaamista voi verrata virkaveljiin eri puolilla maailmaa. Huippuosaajille on luotu myös omat huipputasot (platina – titaani – timantti).
Lue lisää...

Lomakkeet

Täältä voit tulostaa suorituksessa tarvittavat lomakkeet. Useimmat lomakkeiden tiedoista voit täyttää jo ennen tulostusta. Lokikirja suositellaan kirjoittamaan puhtaaksi tietokoneella ajon jälkeen.

Lomakkeet ovat PDF-muodossa. Mikäli sinulla ei ole asennettuna ilmaista Acrobat Reader/Adobe Reader -ohjelmaa, voit imuroida sen Adoben kotisivuilta www.adobe.fi

Ajontodistamislomake (PDF)

Kuljettajan rekisteröitymislomake (PDF)

Matkustajan rekisteröitymislomake (PDF)

Ajopäiväkirja (PDF)

Kohdetodistuslomake (PDF)

Todistaja käännökset 2017 (PDF) (FIN,F,PL,D,E,EST,I,N,LT,RUS,DK,GB,S)

Viimeisin lomakepäivitys tehty 4.2017, älä käytä tätä vanhempia lomakkeita !

 

Kimppa-ajot

Kimppa-ajo ei ole erikseen palkittava ajo IBA Finlandin ajovalikoimassa eli varsinaisia sääntöjä sen ajamiseen ei ole. Dokumentoinnin kannalta ajo ei eroa yksin ajettavasta ajosta eli jokainen täyttää omat paperinsa ja ottaa omat kuittinsa. Kimpassa kuitenkin paljon ajetaan ja kun kimppa-ajo suoritetaan oikein, se helpottaa ajotarkastusta ja takaa että jokainen kimppaan osallistuja saa samanlaisen kunniakirjan. Kimppa-ajot voidaan jakaa karkeasti kahteen kategoriaan: muutaman ajajan yhdessä suorittamat ajot ja todella ison ryhmän ajamat "ennätysajot".

Lue lisää...

TOP 3 hylkäyksien syyt

1) Tarkastettu matka liian lyhyt
- tarkastuksen antama kilometrimäärä on liian lyhyt
- kilometrimäärä lasketaan KUITTIPISTEIDEN kautta LYHINTÄ reittiä käyttäen
- pyörän mittari näyttää aina enemmän kuin todellinen tarkastettu matka tulee olemaan
    * mittari itsessään valehtelee, tyypillisesti väh.  3 %  (3 % *  1609 km = 48 km)
    * lyhin reitti -asetus aina "oikoo" sieltä täältä vähän verrattuna mistä on oikeasti ajettu

2) Aloitus tai lopetuskuitti ei ole polttoainekuitti
- säännöissä sanotaan selkeästi että ajo aloitetaan tankkaamalla pyörä ja ajo lopetetaan tankkaamalla pyörä
- vuonna 2010 sääntöjen tulkintaa kiristettiin ja polttoainekuitin puuttuminen johtaa armotta hylkäykseen

3) Muut kuittiongelmat
- kuitista ei selviä paikkakunta
- kuitista ei selviä pvm / kellonaika
=> kuitti hylätään, jonka jälkeen matka jää lyhyeksi !

Muita todettuja hylkäyksen syitä:
- samaa tietä ajettu useaan kertaan samaan suuntaan
- ylinopeus
- ylipitkä tankkausväli  (sääntöjen mukaan tankattava väh. 483 km välein)

Alakategoriat