2014 Vuoden Rautaperse

Kellon viisarit näyttävät kirkkaana kesäaamuna vasta hieman yli kolmea aamulla. Mika on ajanut kesän aikaan jo jokaisen lapsensa kanssa yhteisen rautaperseajon ja tällä kertaa on vuorossa vaimo Anne. Tarkoitus on tulevinakin kesinä ajaa vaimon ja lasten kanssa yhteisiä rautapersereissuja. Voidaan siis puhua perheen yhteisestä harrastuksesta. Miten rautaperseajot Mikan osalta sitten saivat alkunsa?

"Vuonna 2009 velipoika oli lähdössä kaverinsa kanssa ajamaan Lapissa SS1000 rautaperseajon. Minusta se kuulosti sopivalta ajohaasteelta, joten pyysin päästä mukaan ajamaan. Ajon jälkeen olin vakuuttunut, että näistä ajoista tuli minulle uusi harrastus."

Vaikka Mika onkin ajanut paljon, ajoja on edelleen ajamatta. Ne jaksavat edelleen motivoida ajamaan. Samoin Lapin upeat maisemat, kesäaikaan valoisaa riittää. Ja kun liikkeelle lähtee aikaisin aamulla, näkee ajon aikana loppukesästä sekä auringonnousun että -laskun.

Ilman haavereita ei ole Mikakaan mittavasta ajomäärästään selvinnyt.  Norjassa porotokka juoksi tien yli ja Mika törmäsi vaimonsa Annen kanssa 90 km/h nopeudella poroon. Matka katkesi siihen ja Mikan ranne murtui kolmesta kohdasta.

Mika on omistanut ennen Goldwingejä yhden BMW:n ja aikoo nyt hankkia toiseksi pyöräksi Honda VFR 1200:n, jolla on myös tarkoitus ajaa rautaperseajoja.  Goldwing on kuitenkin luotettavuutensa ja ajo-ominaisuuksiensa vuoksi rautaperseajoihin sopiva moottoripyörä.

Miten IBA Finland sitten voi vielä motivoida paljon ajaneita kuljettajia? Mikan mielestä pitää olla tosi haasteita, esimerkiksi 30/30 ths ajo tai vastaavaa. Sitten kannattaisi miettiä, voisiko yli 20 ajoa kalenterivuonna ajavien tarkastus olla veloitukseton 20 ajon jälkeen. Siinäpä miettimistä hallituksellekin.